geen zin

Zo krijg je er weer zin in

de dag waar je echt geen zin in had

Zei jouw moeder ook steeds weer

“dan maak je maar zin”

  • als je zelf nergens zin in had of
  • geen zin had in een klusje wat zij voor jou verzonnen had of
  • geen zin had in een klusje wat je voor je zelf verzonnen had?

Ik weet inmiddels dat er twee soorten “geen zin in hebben” zijn.

  1. De eerste meest bekende soort is de soort waar je jezelf het beste toe kunt spreken en door blijft zetten want aan weerstand kan je groeien en het leven is niet altijd rozengeur en maneschijn 😛
  2. De tweede soort daar wil ik het over hebben in deze blog.

Signaal

Ik weet inmiddels dat er ook “geen zin hebben” is als signaal voor

  • geen energie hebben of
  • niet fit zijn of
  • nog dieper: dit moet je echt niet gaan doen.

Geen zin

Als je

  • slecht geslapen hebt of
  • chagrijnig opgestaan bent of
  • tegen de hele dag op ziet of
  • er voor deze dag specifiek iets te doen is, waar je echt geen zin in hebt of
  • iedereen vervelend vind of denkt dat deze dag goed zou gaan als niemand je lastig zo zou vallen…

weet ik 6 acties om, nu je werkelijk geen zin hebt, stammend uit een gebrek aan energie of als waarschuwing tegen iets wat je beter niet kunt doen, je weer op gang te krijgen.

Oplossing

Onderstaande acties zorgen er niet alleen voor dat je de dingen gaat doen waar je geen zin in had maar dat je je ook weer fitter voelt en energieker en de dag en de mensen om je heen weer aankunt.

Actie één – start opnieuw

Het belangrijkste is dat je jezelf eerst weer tot stilstand brengt.
De makkelijkste manier is om op de bank te gaan zitten met een kop koffie – ik gun je meer een kop thee dan koffie omdat koffie je weer helemaal in de versnelde stand kan brengen en een kopje kruidenthee, groene thee of witte thee zorgt ervoor dat je beter bij jezelf aankomt. Dus ga zitten met iets te drinken.

Ga desnoods je bed weer in en neem een power nap van maximaal een kwartier.

Actie twee – gebruik je zelfkennis

Ga bij jezelf na of een kwartiertje niks doen genoeg is om tot jezelf te komen of dat je beter

  • een makkelijk boek kan gaan lezen,
  • muziek gaat luisteren die je weer op adem brengt,
  • buiten kan gaan wandelen of
  • buiten kan gaan zitten met je kopje thee en om je heen kijken en luisteren.

Geef jezelf minstens een kwartier maximaal drie kwartier om met de beste methode die je zelf hebt verzonnen – je kent jezelf het beste – eerst tot rust te komen.

Actie drie – maak drie lijstjes*

Noteer hetzij in gedachten hetzij op je iPhone of ander apparaat hetzij op een stuk papier

  1. de drie activiteiten van deze dag waar je het minste zin in hebt,
  2. de activiteiten die geen energie gaan kosten maar je ook geen energie leveren,
  3. de activiteiten die misschien helemaal niet voor deze dag gepland stonden en waarvan je weet dat die jou geen of weinig energie kosten en waarvan je in ieder geval vandaag weer helemaal van op zult kikkeren.

Actie vier – maak een keuze

Kies uit het derde lijstje van het bovenstaande rijtje een activiteit, waar je dus minder energie aan hoeft te besteden en waar je energie van terug krijgt en ga na de 20 – 45 minuten rust daarmee aan de gang.
Besteed max 45 minuten aan deze activiteit.

Actie vijf – beloon jezelf

Beloon jezelf voor het volbrengen van deze eerste activiteit met dat waar je zelf nog beter door voelt en dat je geen energie kost of achterop zet. Een secret pleasure?

Actie zes – maak de cirkel rond

Start weer bij actie 1 en voer de acties 1 tot en met 5 en de 6e net zolang uit tot je jezelf weer helemaal in de greep hebt. Nog beter: tot je kan kiezen om welke activiteit het gaat vandaag (en de rest dus laat vallen) of tot je weer helemaal fit bent om alle activiteiten te doen die voor vandaag op je stonden te wachten.

Zinvolle dag

Nadat je bovenstaande acties hebt uitgevoerd en net zolang bleef herhalen als je nodig had

  • kan je terugkijken op een zinvolle dag,
  • ben je verantwoordelijk met je energie omgegaan,
  • kan je weer om jezelf lachen en
  • heb je weer ruimte voor de mensen om je heen.

Voor jou

Weet jij zelf nóg een andere soort “geen zin” hebben?
Hoe krijg jij weer zin in de dag?
Hoe krijg jij jezelf weer op gang?
Deel het hier onder, graag!

Heb ik jou kunnen helpen met deze blog?
Ben je wijzer geworden over je eigen grenzen?
Kan je weer met jezelf leven?
Ga je weer verder met heel mens te worden?

Als je nog een extra duwtje in de rug nodig hebt, bel of mail me.

“Er is altijd ruimte en tijd voor een vrijblijvend gesprek!”

Je kunt ook een afspraak maken om te ervaren hoe het onbevangen schilderen helpt een dieper inzicht in jezelf te krijgen en goede vriendjes met jezelf te worden.

* nog meer over lijstjes

0 reacties

Plaats een Reactie

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen in het landschap van de ziel.

Jouw e-mailadres zal niet gepubliceerd worden en de vereiste velden om jouw reactie te kunnen beantwoorden zijn gemarkeerd met *.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *