gevulde koffer

Wat te doen bij vergeetachtigheid …

Wat gebeurt er bij jou van binnen als je vergeetachtig bent?

  • Raak je gestrest?
  • Word je onzeker?
  • Kat je iedereen af?
  • Word je bang dat je alzheimer hebt?

Weetjes over vergeetachtigheid

Wist je dat:

  • naarmate je ouder wordt vergeetachtigheid vaker voorkomt;
  • bij 40+rs stress ervoor zorgt dat je vergeetachtig wordt;
  • ook verkeerde voeding voor jouw darmen vergeetachtigheid oproept?

Wat je tegen vergeetachtigheid doen kan

  1. Hoofdzaken van bijzaken onderscheiden

In tijden van drukte en stress is het moeilijk om hoofdzaken van bijzaken te scheiden. Alles lijkt ineens even belangrijk en dringend.

Je kunt kiezen uit 3 methodes om helderheid, inzicht en overzicht te krijgen:
a) per dag de 3 belangrijkste acties bepalen en opschrijven. En bij het afronden van deze 3 de volgende 3 bepalen en vastleggen. Enzovoort.
Let op: geen andere acties ertussen moffelen. Deze manier van werken vraagt discipline.
b) 3 cirkels van activiteiten bepalen – zaken die echt moeten en tijdgebonden zijn – zaken die zouden moeten – zaken waarvan het leuk zou zijn als ze in orde komen.
Je begint met de moeters, daarna komen de zouden-moeters en als je ineens tijd over blijkt te hebben kan je nog werken aan de realisering van de leukers …
c) alles wat er in je opkomt in een mindmap zetten en rubriceren.
De situatie als één strippagina tekenen geeft ook inzicht en overzicht.

  1. Jezelf de tijd gunnen

Tijd is een vloeibaar begrip en een rekbaar gebeuren.
Afhankelijk van je aard heb je meer of minder tijd nodig om gebeurtenissen en reacties te ordenen en een plaatsje te geven. Bij het ouder worden wordt die benodigde tijd langer. Laat je niet opjagen, hoe meer tijd je neemt des te meer in balans zullen je besluiten en acties zijn.

  1. één ding tegelijk doen

Multi tasken is uit. Steeds meer onderzoeken laten zien dat meerdere dingen tegelijk doen geen tijdswinst geven en de kwaliteit van de acties doet dalen.

Besteed je volle aandacht aan wat je aan het doen bent en aan degene met wie je in ontmoeting bent.

  1. Stress verminderen

De andere 4 oplossingen in deze opsomming zorgen al voor vermindering van stress.
Belangrijk is het om in balans te blijven en een goed evenwicht te verzorgen tussen hoofd, hart en handen. Ken je dagritme, neem op tijd je rust ….

  1. Geheugensteuntjes regelen

“If you can’t beat them, join them”

Maak er geen punt van dat je zaken vergeet.

Blijf rustig ademhalen, lach om jezelf, doe hersenoefeningen en help jezelf met geheugensteuntjes.

Alzheimer

Vergeten hoort bij het ouder worden en stress verslechtert onze conditie en onze hersenactiviteit.
Zorg dus goed voor je fysieke, mentale, en spirituele gezondheid en fitheid.
Het opvolgen van bovenstaande 5 tips helpt jou ontspannen oud te worden, je houdt de dagelijkse zaken in controle, je wordt aardiger tegen jezelf en gaat ontspannen met de mensen om je heen om.
De beste manier om je hersenen soepel te houden en vergruizing en  verstoffing tegen te gaan.

Een stap verder

Zit jouw stress dieper?
Ben je op een innerlijk kruispunt aangeland?
Wil je nog een stap verder gaan?

Dat kan!

Je kunt om te beginnen een keer met mij over jouw landschap van de ziel van gedachten wisselen:  bel of mail me, of maak direct een afspraak!

Als je nog een veel ingrijpender stap wilt zetten kan je een afspraak maken om met mij te overleggen hoe het onbevangen schilderen jou zal helpen een dieper inzicht in jezelf te krijgen en nog beter bij jezelf aan te komen en te blijven.

Je kunt mij een plezier doen met onder deze blog jouw reactie te plaatsen en op deze manier iets toe voegen aan de inhoud.
Ik stel dat erg op prijs 😀

0 reacties

Plaats een Reactie

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen in het landschap van de ziel.

Jouw e-mailadres zal niet gepubliceerd worden en de vereiste velden om jouw reactie te kunnen beantwoorden zijn gemarkeerd met *.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *