Uitsnede power of less

The power of

less

Power of less - boek

Power of less – boek

The Power of Less
Leo Babauta
gebonden, 170 p
Hyperion, New York, 2009
ISBN 978 1 4013 0970 1
Engels

Altijd prettig om in een druk schildersleven een boek te lezen dat de kracht van minder promoot!

Ook wat voor jou?

Tips

Hier een paar tips uit het boek met voorbeelden om de kracht van minder te ervaren en in te zetten.

Klein

Klein beginnen, met alles en altijd. Iedere gewoonte verandering, iedere oefening, iedere verandering, ieder doel, ieder project, alles.

  • begin met 5 -10 minuten oefeningen per dag in plaats van dertig
  • sta 15 minuten eerder op in plaats van een uur
  • oefen per keer 5- 10 minuten concentreren op een taak
  • check slechts 3 keer minder je mail per dag dan je gewend was te doen
  • verander slechts 1 ding in je dieet.

Aandacht

Aandacht vertragen: aandacht richten op een ding tegelijk, wissel schoorvoetend van onderwerp, op een langzame en ontspannen manier.

Zo krijg je dingen werkelijk gedaan, merk je meer op en ben je minder gestrest.

  • start met een simpele taak als bijv afwassen. Iedere keer als je je dan met iets anders bezighoudt, noteer je dat innerlijk en keer je weer terug naar het afwassen.
  • oefen op al je bezigheden, maakt niet uit wat. Als je doucht, focus op het douchen, als je eet, focus op het eten. Keer steeds weer terug met je aandacht naar waar je op dat moment mee bezig was.

Grenzen

Door grenzen te stellen, moet je keuzes maken, voor de essentiële zaken in je leven. Door voor de essenties te kiezen, creëer  je groot effect met een minimum aan energie.

  • stel jezelf bij iedere taak op je lijst de volgende vragen: Zal dit een impact hebben die langer duurt dan deze week of maand; hoe gaat dit mijn baan, carrière, leven veranderen; hoe zal dit een lange termijn doel van mij verder brengen; hoe belangrijk is dat doel?
  • begin bij vast te stellen wat je werkelijk wilt bereiken in het komende jaar en zorg dat de taken die je doet je iedere dag een stapje verder brengen naar het bereiken van deze doelen.

Open deuren?

Ik heb me voor mijn komende zomervakantie om fit te blijven opnieuw voorgenomen om touwtje te springen en een handig mechaniekje voor de ontwikkeling van armen en schouders te gebruiken.

Deze keer minder ambitieus: 1x per dag 20 sprongen en 5 minuutjes voor de schouders en armen.

Vraag je me er nog naar?