Rocky Blue - schilderij - copyright Irka Stachiw

Symboliek

Vlakverdeling

Zouden de wetmatigheden over de vlakverdeling in de kindertekening*
ook gelden voor schilderijen van volwassenen?
Schilderijen die argeloos geschilderd zijn … ?

Dan zou je (met de kennis van Neumann over symbolen) een schilderij kunnen verdelen in verschillende gedeeltes:

  • boven-onder
    de bovenkant als een stille verwijzing naar de geest, de psyche
    de onderkant als plaats voor de aarde en water, de basis
  • links-rechts
    links geeft ruimte aan verleden en verlangens
    rechts is het gedeelte voor de toekomst en het bewuste
  • linker boven hoek
    met een verwijzing naar de (archetypische) vader
  • linker onder hoek
    laat  iets zien van het collectief onbewuste
  • rechter boven hoek
    geeft het beeld van bewustwording
  • rechter onder hoek
    de plaats voor de (archetypische) moeder
  • het midden
    een goed midden ontstaat door een evenwichtig gebruik van de hoeken en vertelt iets over het midden vinden en een standpunt hebben.**

Zelfanalyse

Is het dan nu tijd om mijn eigen schilderijen  zelf te analyseren .. ?
En erachter te komen waarom heel veel van mijn figuren op de rug te zien zijn en waarom maar een enkeling op de toeschouwer af komt?
En uit te pluizen wat die kasteel-achtige gebouwen in mijn rechter bovenhoeken doen?

Linker hersenhelft

Nog een vraag:
(hoe) kunnen jij en ik nog argeloos schilderen als we zo grondig analytisch te werk gaan, als we onze linker hersenhelft zo wakker maken?

* boek -“Kinderen geven tekens” geschreven door Theresa Foks – Appelman
** NB Een schilderij met een excentrisch “middelpunt” vraagt eerder de aandacht en houdt beter de aandacht vast.