Benidorm, costa blanca, spanje

Leerstijlen

“Groots en meeslepend …”

Wil een mens altijd het werk blijven doen wat zij al kan of wil ze steeds weer verder leren, nieuwe dingen ontdekken, andere omgevingen ervaren?

En hoe leert een mens dan?

Ooit in de tempels werd er scholing gegeven aan toekomstige ingewijden.
Kwamen daarna de kloosterscholen voor de telgen uit de adellijke geslachten?
En daarna?
Wanneer ontstonden de scholen zoals wij ze nu nog kennen, met de klassikale leersystemen, gericht op het vergaren van de kennis via boeken?

Leerstijlen

Inmiddels wordt er meer gewerkt vanuit de kennis over verschillende leerstijlen.
Bestaat er ook een indeling waar ”niet lineair leren” onder valt? Dan heb ik het over in plaats van rijen woordjes stampen voor een cursus Spaans de inhoud misschien eerst in een mindmap verwerken.
Is er ook iets officieels als bewegend leren? Dus niet zitten bij opruimwerk (Getting things done  meer lezen) maar staan en bewegen; niet (alleen) leren in de collegebanken maar al doende on-the-job; niet lezen maar horen en zien.
En valt dat alles samen met niet kiezen voor een universitaire opleiding maar voor het volgen van een HBO?
Een oude leerweg, van leerling via gezel tot meester, had ook wel iets. Is dat tegenwoordig nog in de praktijk te brengen, of moet een mens zelf een weg daarin vinden? Door het volgen van een open collegereeks  over bijvoorbeeld verandermanagement en niet alle leergangen volgen van een universiteit of HBO?
In ieder geval zegt het niet alle leergangen volgen van een universiteit of HBO niets over het intelligentieniveau…

Leren wat je nog niet kan

Leren wat je nog niet kan is niet je hersens gebruiken bij hoogbegaafdheid maar een handwerk ontwikkelen. Niet het schilderen (in mijn geval een familieaangelegenheid), decoreren of beeldhouwen(ook een familieaangelegenheid)  naar een hoger plan brengen, maar een goed manager worden. Niet de diepte in, professionaliseren, maar de breedte in, multi-inzetbaar worden (een allround dilettant).
Wat doe je dan met je ervaringen van een vorige branche, een vorig leerdoel?

Is er een einde aan leren of alleen aan het tempo ervan?

Wordt de opnamecapaciteit van een mens haar hersenen met het vorderen der jaren minder? Hangt dat af van een startniveau voordat dat merkbaar wordt of gaat het leren alleen een beetje langzamer. Of moet een mens anders leren leren? Of alleen nog maar steeds weer een beetje de comfortzone oprekken?

Wanneer ga je delen, wanneer ga je schenken?

Hoe werk je in de laatste fase van je werkleven? En moet dat betaald zijn?
Verbind je dan alles wat je tot dan toe gedaan en geleerd heb en breng je dat naar een hoger plan?
Door bijvoorbeeld ervaring met de zorg in brengen voor de sociaal-culturele sector.
Of ervaring met zorg met het maken van kunst verbinden.

Wanneer beheerst een mens een kunst?

Gaat het dan om het opdoen van kennis?
Of praten we dan over ervaring? Gaat het om de vlieguren? Hoeveel?
Hoe blijf je dan up-to-date met de nieuwste technieken en gewijzigde inzichten?
Wanneer ben je een professional?

En wat te doen als je multi-talented bent?