Spiegeling

In 7 min de stress uit je lichaam

Waar je ook bent!

In deze blog deel ik 9 korte simpele oefeningen met je (plus 4 bonus bewegingen die ik in mijn tienerjaren me eigen heb gemaakt) waarmee je in 7-10 min weer ontspannen je activiteiten kunt hervatten, jezelf in control hebt, dat lastige gesprek kunt voeren én je hebt ervoor gezorgd dat je geen hoofdpijn of rugpijn krijgt of een vastgeslagen nek.

Zonder deze oefeningen zou de stress in je schouders en kaken gaan zitten met uitstraling naar de rest van je lichaam.

Stress

Je weet het vast al: stress is niet per se slecht.
Wij mensen, zijn uitstekend tegen stress bestand.

Als het maar kort duurt en de stress gevende omstandigheden zich niet met korte tussenpozen lange tijd blijven herhalen.

Bij langdurige en terugkerende stress gaat de stress zich ophopen in je lichaam, ontstaan er “knopen” in je spieren en ander ongemak, eindigend met pijn en beperkingen.

Ochtend routine

Het beste en het moeilijkste 😛 is om iedere dag onderstaande oefeningen gelijk na het opstaan te doen.
Iedere dag.

Samen met jouw andere ochtendroutines.

Geen tijd

Makkelijk gezegd?

Ik heb er jáááááááren over gedaan om nu iedere ochtend 45 minuten te kunnen besteden aan een paar yoga, Chinese en Japanse lichaamsoefeningen.

Afgewisseld met korte overpeinzingen, spraak- en ontspanningsoefeningen.
Samen met het uitspreken van mijn mantra’s en kernwaarden.

En ik bekijk mijn jaarprogramma en mijn doelstellingen voor de komende 7 jaar.

Iedere dag!

Iedere dag?
De, vermoedelijk 5, dagen in het jaar dat het me niet lukt of maar half, weet ik ineens weer waarom ik ze ook al weer doe:
ik ben dan stijf, een hele ochtend bezig met mezelf gefocust te krijgen en mijn gevoelsleven in balans te brengen …..

Begin

Alle begin is moeilijk, dus kies eerst 1 van onderstaande oefeningen en doe die een week lang, iedere dag. Als dat goed bevalt en het is je gelukt het iedere dag te doen, neem je er nog een oefening bij, of je neemt een andere …
Niet gelukt, gewoon nog een keer een week een oefening doen. Net zo lang tot het gewoonte wordt en je het gaat missen.

Om iets echt tot een gewoonte te maken, heb je een maand lang nodig ….

“succeservaringen helpen je vol te houden”

En wat ook helpt:
bij goed weer buiten de bewegingen uit te voeren.

Zo moet het toch lukken om met de routine van de 7 minuten jezelf “strijken” te beginnen.

Denk je nu nog: “geen tijd”?

Wat dacht je van:

  • eerder opstaan?
  • de tijd die je besteed aan je social media, gebogen voorover zittend, met je schouders hoog te gebruiken voor deze oefeningen … ?

Doe oefeningen 1 t/m 4 staand.
Oefeningen 5 t/m 9 kunnen ook zittend.

De meeste van deze oefeningen kan je ieder 5 keer doen, meer en vaker mag ook.

Oefening 1 – Schud je heupen los

Houd je beide armen langs je zij, iets gebogen en van je lichaam af.
Draai je heupen van links naar rechts en terug.
Houd hierbij je schouders recht en je knieën ook.

Blijf doorademen.

Dit vergt enige oefening, voordat het je soepel lukt.

Houd deze oefening 1-2 min vol.

Oefening 2 – Trek je schouderbladen samen

Houd je armen langs je zij en trek je vingers in een hoek van 45 graden omhoog.
Adem in en beweeg je armen gestrekt ietsje zijwaarts omhoog.
Adem uit en trek intussen je schouderbladen naar elkaar toe, tot en met de onderkant van je schouderbladen. Trek ze ook als het ware naar beneden.

Niet duwen.

Adem weer in en herhaal deze twee bewegingen, 1 – 2 minuten.

Kost ook enige oefening en volharding.
Ik merk terugkerend hoe snel deze spieren weer slap zijn geworden.

Oefening 3 – Maak ski bewegingen met je armen.

Breng je linkerarm licht gestrekt naar voren en je rechterarm naar achteren en zwaai de linker naar achteren en de rechter naar voren en weer terug.

In totaal iedere arm 5 – 10 keer.

Doe het soepel en ontspannen.

Voel je spiertjes kraken?

Oefening 4 – Kruis je armen beurtelings voor langs

Steek je armen ongeveer ter hoogte van je navel naar voren. Niet al te gestrekt en kruis voor je de linker over de rechter en de rechter onder de linker.
Beweeg de armen zijwaarts uit elkaar en kruis nu de linker onder de rechter en de rechter over de linker.

Beweeg soepel en wissel deze twee bewegingen 5 – 10 keer af.

Voel je de hoge spieren op je schouders?

Oefening 5 – Trek je schouders naar je oren

Trek terwijl je inademt je armkoppen omhoog naar je oren en laat ze weer los op een uitademing.

Doe dit 5 – 10 keer.

Dit is de snelste en gemakkelijkste manier om te voelen hoe vast je zit en je schouders los te krijgen.

Oefening 6 – Trek je wenkbrauwen omhoog

Trek op je inademing je wenkbrauwen omhoog en laat ze weer zakken op een uitademing.

Doe dit minimaal 5 keer en voel hoe je kaken verbonden zijn met deze beweging.

Oefening 7 – Knijp je ogen dicht

Knijp op een inademing je ogen dicht en doe ze weer open op een uitademing.

Doe dit minimaal 5 keer.

Verbaas je erover en voel hoe zo een simpele oogbeweging invloed heeft op je kaakspieren.

Oefening 8 – Beweeg je kin langs je borst

Laat je kin op je borst zaken en beweeg je kin naar je linkerschouder, armkop, ga weer terug naar je borst en beweeg je kin langs je lichaam naar je rechterschouder, armkop. En weer terug.

Houd je kin dicht bij je lichaam en doe deze oefening minstens 5 keer.
En blijf doorademen.

Bij deze oefening kan ik voelen dat er links nog wat vast zit.
Naarmate je ouder wordt vergt het meer tijd en volharding en vertrouwen om vastgeslagen spieren en gewrichten weer los te krijgen 😀

Wees aardig voor jezelf.

Oefening 9 – Gaap

Laat je onderkaak ontspannen naar beneden zakken en doe je mond wijd open, zo wijd dat je je oren mee voelt bewegen, haal adem en laat los. Doe dit minstens vijf keer.

Hoe meer ontspannen je dit doet, des meer kans dat je werkelijk gaat gapen en dus kan bestuderen hoe je gaapt en dat kan je de volgende keer weer toepassen en nabootsen.

Heerlijk ontspannend, deze oefening.

Rare bewegingen

Hoe houd je kinderen bezig tijdens een kinderkamp, vrolijk je een saai schoolfeest op of trek je de aandacht naar je toe?

Om aan deze erg belangrijke 😉 eisen te kunnen voldoen heb ik tijdens mijn tienerjaren de volgende vaardigheden ontwikkeld.

Malle frats 1

Je mond in rare bekken trekken.

Malle frats 2

Je hoofdhuid bewegen.

Malle frats 3

Je oren bewegen.

Malle frats 4

Je neusvleugels bewegen.

Schade

Deze rare bewegingen blijken

  1. goed tegen rimpels te zijn,
  2. te ontspannen,
  3. stress te verlagen,
  4. jezelf aan het lachten te brengen,
  5. een goed onderwerp voor wedstrijdjes te zijn.

Lang lang geleden reed een klasgenoot met haar auto bij het verkeerslicht op de auto voor haar in omdat ze, kijkend in de achteruitkijkspiegel, frats 1 aan het oefenen was … 😳. Ze wilde het ook kunnen.

Gelukkig was er weinig schade.

Tenslotte met weinig inspanning een goed gevoel

Door iedere dag in ieder geval één keer 7-10 minuten te besteden aan bovenstaande 9 korte simpele oefeningen (en de 4 iets moeilijkere)

  • leid je jezelf even af van je uitdagingen,
  • heb je even afstand kunnen nemen van jezelf en je omgeving,
  • werk je aan het gezond houden van je lichaam.

Waardoor je je activiteiten ontspannen op je kunt nemen, je gefocust bent op dat wat je wil gaan doen, open kunt communiceren én je hebt ervoor gezorgd dat je lichaam je kan blijven ondersteunen bij de taken en uitdagingen die je in dit leven aan wilt gaan. Kortom: je hebt zin in de dag.

En nog iets

Check in ieder regelmatig of je schouders ontspannen zijn door je armkoppen even naar je oren te trekken en weer los te laten …

En? 😀

Je kunt ook de rest van je lijf op spanning checken:

  1. Een krakende nek?
  2. Stijf opeengeklemde kaken?
  3. Samengetrokken wenkbrauwen?
  4. Buikkramp?
  5. ……………….

Welke plekken heb jij in je lichaam waar je de spanning als eerste voelt?
Deel je ervaringen met deze oefeningen en je spanningsplekken hieronder bij de opmerkingen.

Graag!

En heb ik jou kunnen helpen met deze blog? Geeft deze blog een antwoord op jou vraag? Heb je weer meer lucht? Ga je weer verder met heel mens te worden?

Als je nog een extra duwtje in de rug nodig hebt, bel of mail me.

Er is altijd ruimte en tijd voor een vrijblijvend gesprek!

Je kunt ook een afspraak maken om te ervaren hoe het argeloos schilderen helpt een dieper inzicht in jezelf te krijgen en goede vriendjes met jezelf te worden.

0 reacties

Plaats een Reactie

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen in het landschap van de ziel.

Jouw e-mailadres zal niet gepubliceerd worden en de vereiste velden om jouw reactie te kunnen beantwoorden zijn gemarkeerd met *.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *