Mannheim bij nacht

Het licht

in een tekening of schilderij

Seurat en licht

Seurat en licht

Minutieus gestippeld, kleur naast kleur, liefst in contrasterende kleuren, zoekt Seurat (1859-1891, Franse schilder) naar de essentie van een landschap, van een gebeurtenis.

“De eerste pixels ..”

Wetenschappelijke onderzoeken uit Seurat zijn tijd stellen dat wij toeschouwers bij het zien van deze stippels innerlijk zelf de mengkleuren “aanmaken”, zoals wij bij een film zelf de tijd tussen de shots met eigen verhaal en beelden invullen.

Is de essentie van het werk van Seurat als bij het hoogste punt van een schommel?
Beweging en tijd vallen stil, alsof je je adem inhoudt …

Is het daarom zo stil in de schilderijen van Seurat?
Of komt het door het licht?

Rembrandt

Rembrandt en licht

Rembrandt en licht

Waar was Rembrandt (1606-1669, Nederlandse schilder) naar op zoek?
Ging het om dramatiek, contrasten? Licht en donker? Beleving? beweging?

In slechts enkele lijnen kan hij een figuur een landschap “vangen” en blijft de voorstelling levend.
In zijn etsen, met alle fijne streepjes is het stiller. Toch schemert er beweging, dramatiek doorheen.

Wordt dat opgeroepen door zijn behandeling van het licht?

Vangen

Wat wil ik vangen en weergeven in mijn landschappen van de ziel?

Dat wat achter de tastbare werkelijkheid schemert?
Dat wat ons beweegt?

Hoe houdt ik het licht in mijn schilderijen, nadat ik, gestart met een wit doek, de kleuren heb aangebracht en het wit daaronder verdwenen is …?

Zien

’t Geheim van het licht in Seurats schilderijen kan je zelf onderzoeken in het Kröller-Müller Museum in Otterlo.
’t Licht in Rembrandts schetsen kan je in Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam bekijken.