Irka Stachiw 2009 Zwitserland

Getting things done – lijstjes

Ordenen

Het was voor mezelf, al weer een aantal jaren geleden, geen verrassing te horen dat ik op orde extreem laag scoor. Het was wel een verrassing voor mijn directe omgeving, want ik ben degene die de handdoeken graag op formaat en kleur legt. Mijn bureau verraadt mij: stapels papier waarin ik tenslotte (!) alles kan vinden.
Ik troost mij met 2 volkswijsheden:

  1. als het in je hoofd een kermis is dan heb je extra behoefte aan een overzichtelijke omgeving
  2. beter: chaotische mensen zijn creatief…..

“Voor een chaoot als ik is het enige reddingsmiddel “Gettings Things Done” = GTD.”

Ik heb zoet een fysieke bak In-Post en Wachten-Op-Actie en Actie-Info en Incubatie in gebruik.
In mijn fysieke agenda staan de dingen die echt op een bepaalde tijd moeten én die ik graag in deze week zou willen doen.
In outlook heb ik ook keurige mapjes: Actie-Info, Afwachten en Bewaren.

Maar dan verzin ik iedere keer weer nieuwe bypasses.
De stand nu is dat ik ook nog de volgende mappen in outlook heb:

  1. Spanje 2xxx – voor de mails die onze vakantie betreffen en die ik zo makkelijker (?) kan vinden.
  2. Lezen – voor o.a. die overvloed aan mails vanuit de Groups van LinkedIn
  3. in Bewaarde Mails zijn submappen aangemaakt van steeds terugkerende onderwerpen – zoals de mails van en aan Tanja de Bie (Zoeken naar schaalbaarheid) vanwege het upgraden en bijhouden van mijn website.
  4. en …
  5. En dan zijn er nog de lijstjes! To Do en zo.

Mooie lijsten had ik, compleet verantwoord, in de takenlijsten van outlook.
EN heel heilzaam als de dagen te vol lopen.
MAAR ik ben aan het eind van de dag waarop ik strikt mijn lijsten heb gevolgd totaal verkrampt, chagrijnig en, nog erger, geheel ideeën-loos.
Ik heb besloten dat ik niet lineair kan werken, beter functioneer en gelukkiger en creatiever ben als ik mijn dingen wevend of spiraalsgewijs kan doen.

Werkt het? Nou een maand en met een beetje mazzel 2 maanden en dan beginnen de extra stapels. Eerst 1 op mijn bureau Niet-Vergeten, dan 1 op de eettafel voor wat geen administratie is, dan nog 1 op mijn burerau Echt-Niet-Vergeten en dan? Ben ik iets kwijt of toch vergeten over te maken en start ik weer opnieuw met opschonen en bijhouden volgens de principes van GTD.

Wat steeds blijft werken is
Het feit dat ik alle post en leuke ideetjes etc. vrolijk in mijn in-box gooi en al mijn ingekomen e-mails weet terug te brengen tot 5 soms wel tot o exemplaren.
Het referentie-archief: alle dunne kleurige fysieke mappen op alfabet, onder handbereik  bij mijn bureau waar ik meteen alles in kan vinden (wat ik al opgeruimd heb…).
Dat alle ideeën nu in outlook staan (bij de zelf aangemaakte en benoemde mappen van Taken)

En ondanks dat ik echt les heb gehad en ondersteuning, wacht ik toch steeds weer
tot ik erg last van gebrek aan overzicht krijg,
het in mijn hoofd gaat rondzoemen met wat ik echt niet mag vergeten en
ik dus niet meer ontspannen en geïnspireerd kan beeldhouwen of schilderen…………..

“Op naar de volgende verbeterstap in het toepassen van GTD (Getting Things Done)”

Mijn voorbeeld voor GTD is Ad van der Hulst, voor competentie-analyse is dat Peter Vonk.

0 reacties

Plaats een Reactie

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen in het landschap van de ziel.

Jouw e-mailadres zal niet gepubliceerd worden en de vereiste velden om jouw reactie te kunnen beantwoorden zijn gemarkeerd met *.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *