Sint Maarten 2005

10 tips om een dag weer kleur te geven

als alles grijs lijkt

Ken jij dat ook?

  • Een dag die meteen grijs begint, het is grijs buiten en tenslotte word je vanzelf grijs van binnen.
  • Of was het andersom en stond je met een grijze binnenwereld op en werd daarmee jouw omgeving langzaam maar zeker grijs. Of pijlsnel …

Werd iedereen om je heen grijs?  Werd er alleen grijze kleding gedragen? Zei iedereen grijze dingen?

“Wat afgrijselijk”

Deze blog is voor jou voor de dagen dat je (het gevoel hebt dat je)

  • langzaam wordt gevangen onder een grijze deken
  • haast geen adem meer kan halen
  • je niet meer kan bewegen
  • je dood van binnen voelt,
  • nergens zin in hebt,
  • overal tegenop ziet.

Hoe kom je ooit weer  uit zo’n situatie?
Gaat de zon ooit nog schijnen?

Ruimte in je ziel

Met mijn 10 tips krijg je

  1. ruimte in je ziel
  2. je ademhaling weer op gang
  3. de kleur in je leven terug.

De beklemming valt van je af, je kunt weer functioneren in je gezin, het gaat stromen in je relatie en je werk valt je weer licht. Je gaat zon in het leven van de anderen brengen.

Tip één – de tip der tips en hulpmiddel bij alle innerlijke misère

GA NAAR BUITEN

Een kwartier naar buiten gaan is genoeg, een half uur is beter en een uur is het beste.
En beweeg.

Loop je hoofd leeg en kijk om je heen en luister.
Luistert niet naar jezelf, stop steeds weer je grijze of zwarte gedachten en luister en kijk naar de wereld om je heen.
Haal tijdens deze wandeling een paar keer diep adem en adem naar je buik toe. Vergeet vooral niet uit te ademen want vermoedelijk heb je te veel (informatie) opgenomen of verantwoordelijkheid op je genomen.

Op op deze manier breng je de mompelende, onaardige, je humeur verpestende en kritische aap in jezelf tot zwijgen. Het is de snelste en de makkelijkste manier.

Tip twee – kies een zonnig moment

Zoek in je herinnering naar een vrolijk, licht en onbevangen moment of situatie. Zo een moment waarop je je volkomen veilig en ontspannen voelde. Je kon toen de hele wereld aan.
Herinner je ieder detail.
Kleur de herinnering extra in
Ruik weer wat je toen rook.
Hoor de geluiden van die situatie.
Voel de wind en de zon en word even stil.

5 minuten is genoeg, een kwartier is prachtig om op deze manier weer ruimte in je ziel te krijgen en je ademhaling weer op gang te brengen.

Tip drie – zet muziek op

Kies droevige muziek om op je gemakje te luisteren zodat je eens flink kan huilen.
Of kies vrolijke muziek zodat je vanzelf een beetje wil gaan bewegen, misschien wil je dan zelfs wel een beetje dansen en kan je weer een beetje om jezelf lachen.

Muziek helpt de rafels in je ziel glad te strijken, je in beweging te brengen en dat is wat je nu nodig hebt.

Tip vier – laat de pep staan

Onder pep versta ik

  • koffie
  • roken
  • alcohol
  • zwarte thee
  • geraffineerde suiker.

Wees op een grijze dag voorzichtig met zuivel zoals melk, kwark, kaas en wees ook voorzichtig met meel, dus koekjes, pasta, sausjes. Daar word je zwaar van.

Eet in plaats daarvan bittere dingen die jouw lever zullen steunen en stimuleren.
Want van een zwaarbelaste  en moeizaam werkende lever word je zwartgallig en zwaar.
Bitter stimuleert de lever en helpt de lever haar opruim taken te doen. Denk bij bitter aan witlof, andijvie, roodlof en je kunt ook denken aan artisjok die niet niet zozeer bitter is maar wel de lever helpt.

Houd je in ieder geval op jouw grijze dag aan dit voedingsregime. Beter zou zijn om dit twee weken lang te doen, zodat je lichaam echt even kan ontgiften en herstellen. Zodat je energie niet alleen maar gebruikt hoeft te worden voor lichamelijk herstel en dus ingezet kan worden voor jouw plannen en goede daden.

Tip vijf – ga nog een keer naar buiten

Zoek zoveel mogelijk de natuur op, het bos of de weilanden.

Groen brengt rust.
Blauw geeft veiligheid en omhulling.
Rood stimuleert activiteit.
Geel maakt je vrolijk.

Frisse lucht ververst je bloed en stimuleert je longen.

De zee met haar getijden, haar eeuwige beweging en herhaling helpt je om jezelf te relativeren en je opgenomen te voelen in het geheel.

Welke kleur is jouw favoriet bij herstel en wat levert die kleur voor jou op?
En welk landschap?
Deel het hieronder bij de reacties, graag.

Tip zes – omhul je met kleur

Je kunt

  • jezelf heel concreet in een deken wikkelen, in een rode deken bijv, en lekker in het zonnetje gaan zitten
  • gaan weven, breien, haken, een ketting rijgen, knopen,
  • gaan schilderen, met acrylverf met aquarel verf met plakkaatverf of
  • tekenen met kleurpotloden.

Probeer je activiteit zo te doen dat het niets hoeft te worden en gebruik kleur.

Kleur werkt helend en stimulerend op je ziel, jouw binnenwereld.
Kleur kan zelf lichamelijke processen op gang brengen.

Tip zeven – schrap je activiteiten

Schrap de lijst van de dag en begin 1 ding te doen waar je echt zin in hebt en waar je energie van krijgt.

En pas als je weer rust en energie hebt maak je een lijst voor de dag en kiest daar weer eerst het leukste van.

Dan kan je weer adem halen.

Tip acht- tel je zegeningen

Op een grijze dag is het de kunst om de goede dingen uit jouw leven voorrang te geven, om dat wat je gelukkig maakt veel meer aandacht te geven dan wat er niet naar je zin gaat of aan dat wat voor je gevoel fout is gegaan.

Na iedere zwarte gedachte benoem je in ieder geval 1 ding waar je tevreden over voor ben en 1 ding waar je dankbaar voor bent.
2 x 3 dingen is ook mooi en gevaarlijk: als het je niet lukt …

“genoeg is genoeg”

Doe dit ook vanaf nu iedere avond voor het slapen gaan!
Je word er echt een tevreden mens van, met meer liefde voor jezelf.

Tip negen – verdiep je in kleur

Stel jezelf voor, helemaal gehuld in groen en kleur in gedachten de omgeving ook helemaal groen, word helemaal groen …  wat voel je, wat denk je dan?

Doe het zelfde met geel, met rood, met blauw, met paars …

Welke kleur bevalt je het beste in deze omstandigheden?
Onthoud deze kleur en gebruik haar als er weer een grijze dag dreigt.

Tip 10 – word groter dan jezelf

Wees niet alleen met jezelf bezig en

  • lees biografieën, levensverhalen van de mensen die je bewondert of waar je nieuwsgierig naar bent.
  • help iemand oversteken.
  • neem een bloemetje voor je buur mee
  • draag de boodschappen van de klant achter je naar haar auto
  • betaal een koffie voor een nader
  • maak een praatje met een vreemde
  • ….

Op deze manier doorbreek je je eigen (denk)patronen en word je wereld ruimer.
En breng jij kleur in de wereld.

Resultaten

Door de tips uit deze blog

  1. is je blik veranderd
  2. heb je ruimte in je ziel, ook voor anderen
  3. neem je voortaan eerder de tijd voor jezelf en kan je weer ruim adem halen
  4. geef je de kleur in je leven door aan anderen.

De beklemming is van je afgevallen, je functioneert weer in je gezin, het stroomt in je relatie en je werk valt je weer licht.
Je brengt weer zon in het leven van de anderen.

Nawoord

Soms is het grijs zijn en voelen een bescherming.
Is het grijs zijn een signaal dat je een hersteldag nodig hebt of er wordt van binnen bij jou hard gewerkt en heb je daar ruimte voor nodig.

Gun je zelf dan rust veiligheid, stilte en tijd.
Een andere tijd dan die door de tijdspaarders gespaard wordt … of haal je die tijd dan juist weer terug?

En

Had je wat aan deze blog?
Ben je wijzer geworden over jouw gevoelens en emoties?
Kan je weer een beetje om jezelf lachen?
Ga je weer verder met heel mens te worden?

Als je nog een extra duwtje in de rug nodig hebt, bel of mail me.

“Er is altijd ruimte en tijd voor een vrijblijvend gesprek!”

Je kunt ook een afspraak maken om te ervaren hoe het onbevangen schilderen jou kan helpen een dieper inzicht in jezelf te krijgen en goede vriendjes met jezelf te worden.

Heb je nog iets toe te voegen aan deze blog, reageer dan hieronder, graag  🙃

0 reacties

Plaats een Reactie

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen in het landschap van de ziel.

Jouw e-mailadres zal niet gepubliceerd worden en de vereiste velden om jouw reactie te kunnen beantwoorden zijn gemarkeerd met *.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *